Thommy tycker inte om dig, Lasse

I min enfald trodde jag att DN hade gjort en kovändning, när man i helgen placerade Lars Noréns dagbok på sin piedestal, på första plats på kritikerlistan (för det var väl inte ironi, eller en sublim akt av masochism?), men i dag låter de Thommy Berggren, en av alla som blir attackerad i dagboken, bemöta kritken i en lång artikel, där han på valhänt språk formulerar ett försvarstal. Till att börja med är det anmärkningsvärt att tidningen ger denna bok, som både kulturchefen ("en hink skit") och teaterrecensenten sågat, så ofantligt mycket uppmärksamhet och utrymme. Vidare är det lika anmärkningsvärt vilken usel svenska herr Berggren använder: visst, han var en bra skådespelare - på 60-talet - men det är så uppenbart att han och Norén bekänner sig till diametralt motsatta uppfattningar om vad som är bra teater, där Norén föraktar Berggrens fysiska teater med kroppsliga utspel (Keve Hjelm, Thorsten Flinck, Mikael Persbrandt), och Berggren menar att Noréns pjäser är ordstinna pekoral. Den artikel han har skrivit är så uppenbart präglad av personlig avsersion mot föremålet, och återigen: om det nu är så att Norén har agerat puerilt och mobbaraktigt - varför bemöter då hans fiender honom med exakt samma vapen? Varför inte försöka lägga sig en nivå högre än sin fiende, visa var det där berömda skåpet ska stå? DN:s agerande känns allt mer obalanserat, allt mer desperat, och om den här artiklen ska sätta standarden för vad som publiceras på dess kultursidor kommer jag inte att orka följa dem längre.

Kommentarer
Postat av: cec

Ok, visst finns där en del språkliga tveksamheter -är det verkligen ingen på DN som korrar en artikel innan den läggs ut?? - men innehållet är väl inte så pjåkigt? Och jag håller verkligen med om hans åsikt vad gäller Hamlet-uppsättningen.

2008-05-13 @ 15:06:07
Postat av: Thomas Nydahl

Tack, nu avstår jag själv från att kommentera i min blogg. Det behövs inte. Jag tycker ju att du träffar huvudet på spiken, och du kunde också slå exakt samma slag på den spik som sitter i Expressen idag. Det är så pinsamt. Jag sitter här och läser Pamuks lilla volym med tre tal, bl.a. Nobeltalet, och noterar att det han säger om fiktionen och konstnärsvärlden är synnerligen giltigt också idag, just här.Boken kommer i början av juni, och för mig blir den bara en bekräftelse på hur det seriösa samtalet ser ut. Dessutom saknar jag förståelse för den obehagliga vind som drar över riket, där den positiva läsningen av Norén förvandlas till "fursteslickeri". De som tar på sig den tunga bördan av sådana uttalanden tycks sakna insikt i vad en furste är, och hur slickeri ser ut.
tack för dina goda ord! Thomas

2008-05-13 @ 16:38:22
URL: http://nydahlsoccident.blogspot.com/
Postat av: Eva Ström

Bra inlägg. Jag har länkat från min blogg.

2008-05-13 @ 16:56:46
Postat av: cec

"..positiva läsningen av Norén.." ja,finns säkert en del positivt. Men det var bra skrivet av Britt i Expressen. Herregud , det är ju han som satt nivån, hon måste väl få komma med replik. Och..är inte Norén det minsta "pinsam" då?

2008-05-13 @ 18:59:04
Postat av: Karin

Jo, detta är ju det märkliga, egentligen. Vi förlåter den som kan hantverket, kan skriva och med skriften ta oss med storm, hans eller hennes eventuella plumpheter.
Däremot finner medelmåttan ingen pardon.
Berggren bör nog hålla sig till ANDRAS texter, och Britt Edvall... Privat och endast privat är det i alla händelser. Ingen storm där inte, inte ens i det s k vattenglaset.

2008-05-13 @ 19:45:42
URL: http://blottsverige.blogspot.com
Postat av: bernur

Jo, nog går det att hitta saker att kritisera i Noréns bok: det besvärande för DN är att man håller på att missbruka sitt förtroendekapital, det är som ett öppet sår, och det blöder mer och mer för varje gång de pillar i det. Jag tackar för vänliga ord, och Karins intressanta iakttagelse: är det verkligen så att vi förlåter den som kan uttrycka sig korrekt, och är snara att döma den som uttrycker sig slarvigt? Jag är inte alls säker på att det är så - säkert går det att hitta lika många exempel på motsatsen. Ofta finns en uttalad eller outtalad misstanke mot den som uttrycker sig vårdat, att de pråliga orden utgör en rökmatta för att skyla bristen på tankeinnehåll.

2008-05-13 @ 20:15:24
Postat av: Thomas Nydahl

Jag tror att du är på fel spår Karin. Varken Thommy Berggren eller Britt Edvall är medelmåttor, men de hugger tag i fel svans: de skäller, ylar och spyr som en karikatyr på Norén, till själva diskussionen om dagbokens eventuella legitimitet lägger de inget alls. Dessutom polemicerar Edvall mot ett spöke - sitt eget - som inte, så vitt jag minns, ens är synligt i Noréns text, möjligen bara som ett anonymt X. Om man börjar föra en "pressdebatt" om minnet är man farligt ute. Minns ni debatten om Myrdals barndomsminnen? Är inte varje individs minnen hennes egna? Har hon (eller han) inte en självklar rätt att uttrycka dem i skrift (och inte bara i mardrömmar).
Jag tycker att varje försök att göra Noréns dagböcker till en fråga om namngivna privatpersoners alternativa minnen är ett försök att förminska eller förneka den text vi har att läsa. Det är en text. Det är inte ett vittnesmål. Det är inte en pamflett. Det är inte en lagbok. Det är en dagbok, och varje subjektivt minne i den är giltigt för den som nedtecknat minnet/händelsen/repliken/känslan/doften/händelsen.
Varje annat försök att läsa litteratur som om den vore en kollektiv sanning leder till "litteraturkritik" av det slag som nu lanseras av DN: "En hink skit". Var så goda och skölj. I samma hink helst.

2008-05-13 @ 20:49:13
URL: http://nydahlsoccident.blogspot.com/
Postat av: Ylva

Håller med dig, Björn, om det där att inte spela med i skribentens, i det här fallet Noréns, spel. Varför bry sig - offentligt i alla fall? Det är lika ovärdigt som när Ranelid svarade Skugge att han minsann inte alls använde läppglans...

2008-05-15 @ 09:56:09
URL: http://laserofunderar.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback